maanantai 8. huhtikuuta 2013

11 viikon juoksuohjelma!

Oon päättäny ottaa tavoitteeksi 11 viikon juoksuohjelman! Tarkotus olis parantaa kuntoa, hoikistua ja 11 viikon päästä juosta 10km, ajatuskin juosta 10 kilometriä vaikuttaa täysin mahdottomalta itseni tuntien.
Oon joskus aikasemminkin tätä yrittänyt, mutta se tyssähti pikaseen, koska oon niin helvetin laiska! Oon aina ollut sellanen että jätän kaiken kesken, mulla on paljon tavoitteita, mutta en koskaan vie niitä loppuun asti.
Mulla on ollut paljon erilaisia harrastuksia, mutta musta ei oo koskaan tullut missään niissä tosi hyvä, koska oon lopettanu nopeesti. Oon harrastanu telinevoimistelua ja tanssia joskus pienenä, soittanu pianoa, kitaraa ja bassoa, pelannu salibandya ja vaikka mitä perkele!
Rakastan piirtämistä, monia eri liikuntalajeja, laulamista, musiikkia, ja vaikka voisin tehdä mitä tahansa noista ja olla tosi hyvä ja hyvässä kunnossa, silti päädyn aina sohvalle syömään jotain herkkuja.

Muutama viikko sitten meinasin pyörtyä töissä, ja pomo käski mennä terkkarin kautta kotiin. Terkkari mittas mun hemoglobiinin joka oli 101... normaali on naisella noin 126, eli ei kovin hyvin menny.
Mulle ilmotettiin vielä, että jos se menee alle satasen niin alkaa olla vaarallista, saatan pyörtyä missä tahansa milloin tahansa. Terkkari antoi mulle ruokavaliovinkkejä miten saada lisää rautaa vereen, ruisleipää, lihaa, kasviksia yms. Viikon päästä menin uudestaan mittauttamaan hemoglobiinin, se oli 94. Se oli ihan helvetillistä, pienestäkin matkasta kävelyä hengästyi, päivittäinen viiltävä kipu päässä, väsytti koko ajan, enkä jaksanut tehdä mitään. Kävin verikokeissa ja raudanpuute anemiahan sieltä tuli vastaukseksi. Tarkoittaen, että mun veressä on liian vähän punasoluja, ja koska punasolut kuljettaa happea, mulla oli happi tosi vähissä koko ajan. Verikokeissakin kun näin omaa verta siinä tuubissa, niin se oli aika haaelan näköistä, pelottavaa.
Oon syöny nyt kaks viikkoa rauta- ja monivitamiinitabletteja. Nyt voin taas aika hyvin ja kävinkin aamulla tunnin kävelylenkillä.

11 viikon juoksuohjelma alkaa ihan muutaman minuutin juoksulla ja kävelyllä ja pikku hiljaa päivä päivältä lisätään aikaa. Haluan päästä tavoitteeseeni, joka on juosta se 10 kilometriä! Onnistunko? Toivottavasti!
On paljon muutakin mitä haluaisin saavuttaa, mutta kaikki aikanaan, eikö niin?
Oon semmonen ihminen, että haluan kaiken nyt ja heti, sen takia en ikinä saa asioita loppuun asti, ja siitä tulee tän blogin nimikin, if there's a future, I want it now.
Tsekkaillaan 11 viikon päästä miten mul on menny :)

T. R


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti